responsywność

Zoptymalizuj sklep KQS pod urządzenia mobilne

W poprzednim moim wpisie opisywałem zamieszania jakie wprowadziło Google dot. dostosowywania serwisów internetowych od urządzeń mobilnych – patrz. Zamieszanie z mobilnością w GOOGLE  Dzisiaj chciałbym omówić jak samodzielnie możemy zoptymalizować sklep internetowy względem wyświetlania na tabletach i smartfonach.

W pierwszej kolejności określmy na jakie elementy Google kładzie duży nacisk:

  • rozmiar czcionek i ich odpowiednie dobranie;
  • odpowiedni rozmiar elementów klikalnych – np. rozwijalne menu
  • unikanie stosowania wtyczek – głównie chodzi o flash
  • unikanie blokujących renderowanie stron JavaScriptów
  • szybkość wczytywania strony, serwisu
  • wykorzystane grafiki i ich kompresja

Pamiętajmy, że udział mobilnych zapytań w Google stale rośnie i musimy wziąć pod uwagę to, że osoby, które na co dzień korzystają z Internetu w telefonie jako głównego kanału wyszukiwania informacji, są naszymi potencjalnymi klientami.

Biorąc pod uwagę wytyczne Google i suche dane z wyszukiwarek możemy poświęcić odrobinę czasu i ze swojego sklepu KQS wycisnąć ukryty potencjał. Rozpoczynając optymalizację sklepu powinniśmy opierać się na dwóch podstawowych fundamentach — przyśpieszenie witryny oraz poprawa funkcjonalności sklepu. W dzisiejszym artykule omówię pierwsze zagadnienie oraz podam jakie narzędzia będą nam do tego przydatne.

Przydatne narzędzia – sprawdzanie prędkości

Prędkość wczytywania witryn na urządzeniach mobilnych może mieć ogromny wpływ nie tylko na ranking ale również na odczucia użytkowników. Oczywiście, rozwój w dziedzinie telekomunikacji i dostęp do coraz szybszych pasm internetowych pozwala na wczytanie w dość szybkim czasie nawet bardzo dużych serwisów. Załóżmy jednak na chwilę sytuację, że posiadamy wolne łącze internetowe w telefonie, a pakiet, który mamy aktywowany – jest na wyczerpaniu limitu. Co zrobilibyśmy gdyby strona, na którą chcemy wejść bardzo długo wczytywała swą zawartość? Zapewne w takiej sytuacji większość z nas nacisnęła by „X” w celu zamknięcia karty lub od razu powróciła do wyników w wyszukiwarce. Zachowanie użytkowników urządzeń mobilnych odbiega nieco od komputerowych gdyż najczęściej mamy do dyspozycji ekran o niedużej przekątnej, a otwieranie stron w nowych kartach i manewrowanie między nimi nie należy do najprzyjemniejszych. Dlatego tak ważne jest zadbanie o to, by użytkownik, który znajdzie naszą stronę w sieci i kliknie w adres nie zrezygnował z odwiedzenia jej wskutek zbyt długiego oczekiwania na pojawienie się serwisu.

Z pomocą przychodzą nam dwa narzędzia – Page Speed Insights oraz GTMEtrix.

Page Speed Insights

Dostarczone przez Google. Działanie jest intuicyjne i wystarczy, że wkleimy adres naszej strony WWW oraz naciśniemy przycisk „Analizuj”, a po krótkiej chwili otrzymamy wskaźniki prędkości naszego serwisu oddzielnie w wersji „Na komórki” oraz „Na komputery” . Podgląd raportu dla przykładowej strony wygląda następująco.

insihts_1

Widzimy, że dzięki temu narzędziu możemy dowiedzieć się jak Google traktuje naszą witrynę. W przypadku testu „Na komórki” oprócz sekcji „Szybkość działania strony” możemy przeanalizować dane w sekcji „Wygoda użytkowników”. Znajduje się ona pod raportem dotyczącym szybkości.

GTmetrix

Drugim narzędziem pomocnym przy określeniu szybkości witryny jest GTmetrix. Jest to narzędzie bardziej obszerne od Page Speed Insights. Należy pamiętać również, że nie jest ono dedykowane wyłącznie pod wyszukiwarkę Google, ale pod ogólne standardy programowania.

 

GTmetrix-raport

Tak wygląda wygenerowany raport dla przykładowej strony. Widzimy w nim najważniejsze informacje takie jak czas ładowania strony, całkowity rozmiar oraz zalecane działania, które powinniśmy podjąć oraz stopień ich ważności. Całość możemy również pobrać w wersji PDF.

Pamiętajmy jednak, że to użytkownik powinien być najważniejszy i to pod niego powinniśmy projektować nasze strony. Narzędzia zaprezentowane powyżej powinny być dla nas wyłącznie pomocą i podpowiedzią tego, co możemy poprawić, by polepszyć odczucia użytkowników.

Sprawdź swój sklep i popraw jego prędkość

Zaprezentowane narzędzia są najczęściej używanymi do diagnozowania problemów w witrynach, zwłaszcza, jeżeli chodzi o szybkość ich wczytywania i działania. Prędkość ma szczególne znaczenie przy optymalizacji sklepów pod urządzenia mobilne, a prostymi zabiegami jesteśmy w stanie ją na tyle poprawić, by zachęcała użytkowników urządzeń przenośnych do jej odwiedzania. Mam nadzieję, że te dwa wyżej wymienione narzędzia pozwolą Wam na zdiagnozowanie problemów w Waszych witrynach (o ile takie występują) i poprawienie wskaźników oraz uniknięcie spadków gdy Google wypuści planowaną aktualizację.

Linki do narzędzi

Page Speed Insightshttps://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

GT Metrixhttp://gtmetrix.com

Jeżeli jednak wolicie zlecić zadanie profesjonalistom – zapraszam tutajwww.dodatkikqs.pl